2019 ismét nagy tervekkel és lehetőségekkel kecsegtetett. Hosszú tervezgetés, álmodozás után meghoztuk a döntést: idén átkelünk kerékpárjainkkal Tien San és a Pamír hegyláncain. Egy igazi magashegyi túrát álmondtam meg három-négyezres hágókkal Kirgizisztán és Tádzsikisztán fantasztikus tájain!
![]() |
![]() |
![]() |
Kerékpártúra Közép-Ázsiában
Amit a túratervről tudni érdemes
Egy újabb álom vált valóra! Hosszú évek óta nézegettem Közép-Ázsia legendás hegyeit, s méltán híres hágóútjait, s most végre eljött az idő! Tien-San, Alaj, Pamír – végre megcsodálhattunk Benneteket!
Négy-ötezres csúcsok, hatalmas magashegyi tavak. Nomádok, jurták, vadlovak. Közép-Ázsia hegyvidékein megállt az idő. Túránk során eltávolodunk a nagyvárosok, főutak forgalmától, s egyszerű földutakon, mellékutakon járjuk be a magashegység érintetlen világát.
Kalandozásunk Kirgizisztán fővárosából, Biskekből indult, s már rögtön a túra elején túrabakancsra váltottuk kerékpárunk „kényelmét”, hogy meghódítsuk az Ala-Arcsa Nemzeti Parkban található Ucsitel 4541 méteres csúcsát. A Csüj-folyó völgyében kezdtük meg bringás kalandjainkat, mely kalandos szurdokvölgyben vezet fel az Iszik-köl tó hatalmas vízfelületéért. Innen már felsejtettek szemünk előtt a Mennyei-hegység (Tien San) négy-ötezer méteres csúcsai. Majdnem négyszáz kilométer aszfaltmentes út következett 3400 hágókkal, apró, hegyvidéki falvakkal, csodás tavakkal, míg átkeltünk a vonulaton, s leereszkedtünk az országot kettészelő Narin-folyó völgyébe. Megpróbáltatásaink azonban itt még nem értek véget. A Fergana-hegység hasonló nehézségekkel várt minket, mielőtt legurultunka Fergana-medence forró katlanába.
M41- Pamír Highway – ez a neve az Os-ból induló magashegyi útvonalnak, melyen 1300 kilométert kerekezünk Tádzsikisztán fővárosa, Dusanbe irányába. Az út még Kirgizisztánban átkelt az Aláj-hegységen (3615 méteres hágó), majd a két ország közötti határ előtt elérte a négyezer méteres magasságot, s Tádzsikisztánban végig ebben a magasságban haladva öt hágón keltünk át, melyek közül a legmagasabb 4655 méteres volt. Ezen a szakaszon minden eddig megszerzett tapasztalatunkra szükség volt, mert a lakott területek igen szegényesek voltak és igen távol voltak egymáshoz.
De még akkor sem érezhettük zsebben a túrát, amikor végre túléltük a Pamír fenséges hegyvidékein történő átjutást, ugyanis az utolsó szakaszok is tartogattak meglepetéseket. Khorog után közvetlenül az afgán határ mentén, a Pandzs-folyó elképesztő völgyében folytatódik a túra roppant hullámos terepen, forróságban és erősen ingadozó, de inkább tragikus útminőség mellett. Még egy kétezres hágó várt ránk, a tadzsik főváros előtt, mely szintén egy 41 fokra felfűtött kopár katlanban várt rán.
A túra – eddig soha nem tapasztalt – rendkívüli magasságokba emelt minket, utunk nagy részét kétezer méter körül, vagy, még ennél is nagyobb magasságban tettük meg. Megismerkedhettünk a helyi nomádok különös életével, s megismerhettünk egy az európai gondolkozástól teljesen eltérő világot, ahol még mindig a természet az úr.
RÖVID TÁJÉKOZTATÓ A TÚRÁN ÉRINTETT ORSZÁGOKRÓL
A túra adatai:
- Indulás: 2019.07.01
- Érkezés: 2018.08.01
- Időtartam: 30 nap (ebből 2 hegymászós, s 2 utazós nap)
- Teljesített táv: 2351 km
Fényképalbumok:
- Kirgizisztán - Bishkek, Ala-Arcsa Nemzeti Park, Iszik köl, Szong-köl, Tien San, Fergana-hegység, Osh, Alaj-hegység
- Tadzsikisztán - Pamir Highway, Khorog, Pandzs-folyó völgye, Dushanbe
- Kazahsztán- Nur Szultán (Asztana)
A túra útvonala
![]() |
Bishkek – Ala-Arcsa Nemzeti Park - Bishkek - Tokmok - Csüj-folyó völgye - Iszik-köl - Kochkor - Szong-köl - Zsani-Talap - Kazarman - Dzsalalabad - Özgün - Osh - Gulcsa - Taldik-hágó - Sary Tash |
![]() |
Kyzylart-hágó - Karakul - Ak-Baital-hágó - Murgab - Koitezek-hágó - Khorog - Kalai Khumb - Kulob - Pingan - Danghara - Vahdat - Dushanbe |
![]() |
NUR SZULTÁN (ASZTANA) |
Az útvonal térképen
Első szakasz
- Bishkek - Osh (920 km)
Második szakasz
- Osh - Dushanbe (1300 km)
Kalai Khumb és Vahdat között a déli utat választottuk a szembejövő bringások javaslatára, így kimaradt az utolsó háromezres földutas hágó, helyette jobb minőségű, kisebb szintkülönbségű, de nagyjából 100 km-rel hosszabb úton értük el a fővárost.
A túra résztvevői
- Bodó Aliz
- Kustán Klaudia
- Puskás Zoltán
A túra időterve
Túradokumentáció
Felkészítő túrák
- 2019. március 9. - Visegrádi-hegység keresztül-kasul
- 2019. március 31. - Börzsöny körbe
- 2019. április 19-22. Velebit (Horvátország)
- 2019. április 27-27. - Felvidék (Király-hegy)
- 2019. május 11-12. - Balaton-felvidék
- 2019. május 19. - Pest-Buda körtúra
- 2019. június 8-9. - Kerékpárral Keresztül Magyarországon