Dolomitok 2018

A Dolomitok régi nagy kedvenc. Sok-sok nyári mászótúrát szerveztem ide a kezdeti mászóéveinktől egészen mostanáig. Vannak jól bevált útjaink, de próbálunk azért minden évben is valami újat csempészni a történetbe. Idén is volt klasszikus és újdonság is egyaránt.

Italy

Gyalogtúrák és via ferrata a Dolomitokban

A Dolomitok 2000-3000-res impozáns hegycsúcsaira épültek az első via ferrata útvonalak, még a II. világháborúban. Jó sok évnek kellett eltelnie azóta, hogy felvedezzék ezen kiépített utak sportértékét, s megnyissák a magashegyi túrázás egy egészen új formáját a lelkes, de kellő tapasztalattal nem rendelkező hegymászók felé. Azóta külön sportággá nőtte ki magát ez a műfaj, az Alpok minden országában, sőt már Európa-szerte épülnek a drótkötél biztosítású utak. A Dolomitok ettől függetlenül semmit sem veszített hajdani fényéből.

Hat napos magashegyi gyalogtúrák és via ferrata a Dolomitokban

• Túra időpontja: 2018. augusztus 8-14..
  • Meghódított hegycsúcsok: Monte Cavallo (2911 m), Fanis, Déli csúcs (2989 m), Toblin-torony (2617 m), Toffana di Mezzo (3244 m), Toffana di Dentro (3238 m), Col Rosá (2160 m)
  • Résztvevők: Bodó Aliz, Halmos Tamás, Puskás Zoltán, Szili Betti
  • Itiner - ezek a tervek, az időjárás miatt részben módosultak (lásd programleírás)

FÉNYKÉPALBUM

Program

0. nap (augusztus 8. – szerda)
Utazás Budapestről Szombathelyre, majd tovább Ausztrián át Olaszországba. Délután 4 óra körül el kéne indulni Szombathelyről, hogy még emberi időben kiérjünk a bejáratott kis táborhelyünkre.

1. nap (augusztus 9. – csütörtök)
Reggel felautózunk a 2117 méteres Falzarego-hágóba, innen indul majd kétnapos gyalogtúránk. A hágó felett második világháborús katonai alagútban via ferrátázunk, majd csodálatos völgyekben haladunk tovább a Fanis-csoport mellett északnak. Délutánra érjük el a nap csúcspontját a Furcia Rossa csoportot. Az éjszakát a Della Pace bivakházban töltjük. Túratáv: 18,7 km, szintemelkedés 1875 m.

2. nap (augusztus 10. – péntek)
Másnap igazi magashegyi környezetben ébredünk fel, s a gerinc mentén alig 700 méter séta és mászás után egy újabb csúcs vár ránk (Monte Cavallo – 2911 m, melyet klasszikus mászással I-II.) hódítunk meg. Hosszú ereszkedés után visszatérünk a Fanis-csúcsok alá, ahonnan megrohamozzuk a Fanis déli tornyát  a Tomiselli via Ferratán, mely a Dolomitok egyik legjobban kiépített és legizalmasabb útja. Ezután visszatérünk autónkhoz a Falzarego-hágóba, majd leereszkedunk Cortinán át az alaptáborba. Túratáv: 14,2 km, szintemelkedés 1184 m.

3. nap (augusztus 11. – szombat)
A mai napra tervezett klasszikus mászást kihagytuk, ugyanis sajnos a  Cristallo felvonóját tavaly leállították, így egyészen a Tre Croci hágótól (1808 m) kellett volna felkapaszkodunk a hegyre, hogy láthassuk a Cliffhanger jellegzetes függőhídját. Az időjárás sem volt tökéletes, meg az első 2 napos túra elég sokat kivett a csapatból, így a Fanis-völgyi vízeséseket néztük meg és megmásztuk a Col de Rosa csúcsot.

4. nap (augusztus 12. – vasárnap)
Ismét nagy mászásra indulunk a Toffana csoport klasszikus útját járjuk végig, mely négy egymással összekapcsolt ferrátából áll, s egy több mint ötórás hosszú mászással kecsegtet. (D). Célunk a hegység főcsúcsa (3244 m). Túratáv: 11 km, szintemelkedés: 1327 m.

5. nap (augusztus 13. – hétfő)
Autóval mentünk fel az Auronzo menedékházig, majd a Három Nővér csoportot megkerülve a Toblin toronyra vezető via ferratát jártuk meg. Könnyű kis túra volt.

6. nap (augusztus 14. – kedd)
Utazás a Millstatti-tóhoz. Sajna esős időnk volt, így már mászás nem fért bele a mai napba.

Két napos hátizsákos gyalogtúrával indítottunk bivakban alvással.