Életem első túrájára 1998 nyarán került sor. Hosszú, többéves tervezés után vágtunk neki Engelmayer Balázs barátommal az 1520 km-es, két hetes túrának.
Magyarország körtúra
A túra adatai:
Dátum: 1998. augusztus 3-16.
Időtartam: 14 nap (108,57 km/nap) - 2 pihenőnappal
Táv: 1520,0 km
Résztvevők:
- Engelmayer Balázs (Kőszegdoroszló)
- Puskás Zoltán (Szombahely)
Útvonal:
Budapest - Hatvan - Gyöngyös - Mátraháza - Parád - Eger - Szilvásvárad - Miskolc -Szerencs - Tokaj - Vásárosnamény - Tivadar - Fehérgyarmat - Mátészalka - Debrecen -Berettyóújfalu - Gyula - Békéscsaba - Szentes - Csongrád - (Ópusztaszer) - Kiskunfélegyháza - Bugac - Solt - Dunaföldvár - Siófok - Fonyód - Keszhely - Vonyarcvashegy - Hévíz - Zalaszentgrót - Szajki-tavak - Rum - Szombathely |
Útvonal térképen:
Túraleírás:
1. nap augusztus 3. (hétfő)
Budapest (Déli-pu.)®-Gödöllő-Aszód-Hatvan-Gyöngyös-Mátrafüred-Sástó ©
- Táv: 112,56 km
- Menetidő: 16 óra 03 perc
- Átlagsebesség: 7,01 km/h
- Max. seb.: 51,0 km/h (Gödöllői-dombság)
Az 5.40-es gyorssal utaztunk Budapestig. A főváros Déli-pályaudvarán aztán felszerelkeztünk, s elsőként a Budai vár "meghódítására" indultunk. Fenn a Halászbástyánál Angel jól elbeszélgetett egy kanadai biciklitúrás csávóval. A nézelődés után a Margit hídon keresztül átkeltünk Pestre. Egy Mezőbank fiók keresésével töltöttük időnket a forróságban és a nagy forgalomban. Nagy nehezen meglett, így pénzügyileg biztosítva voltunk a 2 hétre. Eztán még egy kicsit kanyarogtunk, még egy-két aluljárón átmentünk, majd nagy nehezen sikerült elhagynunk a Fővárost. Mivel ebédet a nagy hőség miatt nem igazán tudtam enni, hamar kimerültem. Gödöllőn a rövid pihenőt fagyizással kötöttük össze. Megálltunk Aszódon és Hatvanban is egy kicsit. Gyöngyösön, ahol vacsorát vásároltunk, már nagyon fáradt voltam. Csak Angelen múlt, hogy felszenvedtem magam Mátrafüredre, s este 1/2 9-kor szinte "beestem" az 510 m magasan fekvő Sástó-Kempingbe. Szállást foglaltunk, felállítottuk a sátrat, zuhanyoztunk, s én már aludtam is. Ez volt eddig a legkimerítőbb napom két keréken!
2. nap augusztus 4. (kedd)
Mátrafüred-Sástó - Mátraháza - Kékes-tető - Parád - Recsk - Sirok - Egerbakta - Eger -Eger-Almár
- Táv: 75,61 km
- Menetidő: 8 óra 00 perc
- Átlagsebesség: 9,45 km/h
- Max. seb.: 56,5 km/h (Mátraháza)
Tegnapi fáradalmaimat részben kipihenve 1/2 9-kor keltünk. Reggeliztünk, majd felmentünk a kilátóra. Félelmetes volt az 50 m magas fémkilátó, s a kilátás is. 10 óra körül indultunk útnak. Ma is irtó meleg napnak néztünk elébe. Mátraházáig egy huzamban feltekertünk. Egy kútnál "zuhanyoztunk" , ittunk majd irány a Kékes! A meredek emelkedőre csak többszöri elrugaszkodásra sikerült feljutnom. Fent a csúcson felmentünk a TV-toronyba is. A kilátást a párás meleg levegő nagyban rototta. Képeslapokat postáztunk, majd kezdetét vette a száguldás egészen Parádig. Itt megebédeltünk (lekváros kenyeret ettünk a túra hivatalosnak mondható eledelét) és Recsken át Sirokra hajtottunk. A délutáni hőségben kemény feladatnak bizonyult a vár "bevétele", de felérvén jókora élménnyel lettünk gazdagabbak. A katakombarendszer és a kilátás még külön-külön is csodás volt. Sirok után Egerbaktáig 3 kemény emelkedőn kellett túltenni magunkat. A faluban rövidet pihentünk, energiát pótoltunk, majd még egypár emelkedő megmászása után begurultunk Eger városába. A Dobó-téren telepedtünk le, ahol egy rézfúvós együttes modern darabokkal szórakoztatta alkalmi közönségét. Beszereztük a vacsinak valót, megnéztük még a minaretet, a várat (kívülről) és a dómot is, majd kb. 1/2 7-kor észak felé hagytuk el a várost. Eger külső területén Almáron találtunk alkalmi táborhelyet az Eger patak mentén. Krumplit és kukoricát sütöttünk, este pedig a patakban fürödtünk (mosdás). Nagy buli volt!
3. nap augusztus 5. (szerda)
Eger-Almár® - Szarvaskő - Szilvásvárad - Bükki Nemzeti Park (Szalajka-völgy, Bükk-fennsík (Nagymező), Jávorkút, Lillafüred) - Miskolc - Miskolc-Szirma©
- Táv: 82,27 km
- Menetidő: 9 óra 34 perc
- Átlagsebesség: 8,60 km/h
- Max. seb.: 50,5 km/h (Hámor)
Hajnalban óriási vihar tombolt. Első megállónk 8,6 km után Szarvaskő volt, ahol reggeliztünk (morcos boltos néni). Ezután Szilvásváradig szemeszél, és egy-két kisebb emelkedő neheztítette utunkat. Itt ebédet vásároltunk, majd behajtottunk a gépkocsiforgalom elől elzárt Szalaljka-völgybe. Rengeteg túristával találkoztunk. A Szikla-forrás, Fátyol-vízesés és a Szalajka-forrás megtekintése után gyalog felmásztunk az Istállós-kői (Ősember)-barlanghoz is. A csodálatos Szalajka-völgy után 13 km emelkedő következett festői környezetben. A szerpentínes út egyik kanyarulatában gyönyörködtünk a kilátásban, majd kicsivel később gyalog a 756-m tengerszint feletti magasságú Gerennavár meghódítására indultunk. Innen is jó kilátás nyílt. Pár km múlva elértük a Bükk-fennsík kezdetét jelző Olasz-kaput. Maga a fennsík leírhatatlanul szép volt víznyelőivel, dolináival, érdekes növényzetével. Du. 1/2 3-kor értünk a Jávor-kúthoz, ahol ettünk és frissítettük magunkat a különösen friss tiszta és bővízű bükki forrás vizével. Majd kezdetét vette a száguldás. A hajtűkanyarok közt Angel hátsója defektet kapott, de fél óra alatt sikeresen beragasztottuk a gumit. Kevéssel 4 óra után érkeztünk Lillafüredre. A nagyobb barlangok (Szt. István, Anna) már nem fogadtak látogatókat, így be kellett érnünk Mo. legnagyobb vízesésének és a Szeleta-barlangnak látványával. Innen fentről a kilátás is magával ragadó volt. Legurultunk Miskolc városára, végigtekertünk a hosszú sugárúton, majd a főutcán, ahol végig üldözött minket a villamos. A nem hivatalos versenyt a Tiszai-pályaudvarig egyébként mi nyertük. A Szirmára kivezető úton a kajás szatyrunk szétszakadt, s vacsoránkat úgy kellett összeszedni az útról (már ami menthető volt belőle, és amit megtaláltunk). A kefír szétdurrant, egy konzerv pedig elveszett az árokban. Miskolc-Szirmán Angelék egyik rokonánál aludtunk egy félkonfortos házban, akik egyébként nagyon kedvesek voltak.
4. nap augusztus 6. (csütörtök)
Miskolc-Szirma - Kistokaj - Sajólád - Bőcs - Tiszalúc - Taktaharkány - Bekecs- Szerencs - Mezőzombor - Tarcal - Tokaj
- Táv: 84,57 km
- Menetidő: 5 óra 37 perc
- Átlagsebesség: 15,07 km/h
- Max. seb.: 36,5 km/h
Reggel Szirmán reggeliztünk, majd Kistokajnak vettük az irányt (Mo. talán legpoénosabb falva), ahol bakim miatt plusz km-ekre kényszerültünk. Az erős északi szél miatt Szerencs felé vettük az irányt, hogy majd az utolsó szakasz könnyebb legyen. Szerencsen a csokigyár mintaboltjában "mintát vettünk", majd az állomáson ebédeltünk. Délután kb. 2-re már Tokajban voltunk, s a fodrászat meglátogatása után a délután hátralevő részét strandolással töltöttük. Este tejbedara volt a vacsi (bográcsból), majd gyalogos városnézés zárta a programot (vasúti hídon keresztül).
5. nap augusztus 7. (péntek)
Tokaj ® - Rakamaz - Szabolcs - Balsa - Nagyhalász - Dombrád - Kisvárda - Tiszaadony - Gergelyiugornya - Vásárosnamény - Gulács - Tivadar - Kisar©
- Táv: 138,33 km
- Menetidő: 9 óra 51 perc
- Átlagsebesség: 14,05 km/h
- Max. seb.: 32,5 km/h
Reggel 8-kor indultunk. Első megállónk Szabolcs volt, ahol a földvárat tekintettük meg és reggeliztünk. Balsán a "majomhintázás" majomhinta hiányában elmaradt. Dombrádig meg se álltunk. Itt viszont egy órás fürdés következett, majd pedig ebédeltünk a városban. Kisvárdán Angel pótolta mulasztását, tartalékbelsőt vett. Aranyosapátiban átkeltünk a komppal, Vásárosna-ményban egy rövid városnézést tettünk, majd pedig Gergelyiugornyán fürödtünk a Tiszában. Jándon és Gulácson megvettük a vacsinak valót, s este 7-re érkeztünk a kisari Sátorozóhelyre. Szerencse, hogy szúnyogok ellen fel voltunk szerelkezve. Elkészítettük a vacsit (sólet konzerv nekem) és ettünk. Este besétáltunk Tivadarba, majd nyugovóra tértünk.
6. nap augusztus 8. (szombat)
Kisar - Fehérgyarmat (és vissza)
Kisar - Fehérgyarmat - Penyige - Túristvándi - Szatmárcseke - Nagyar - Kisar ©
- Táv: 63,55 km
- Menetidő: 3óra 23 perc (holtidő nélkül)
- Max. seb.: 33,0 km/h
Délelőtt 10-kor keltünk. Angelnak a gáton való áthaladáskor elszakadt a lánca, így egyedül tekertem Fehérgyarmatig, hol többek között láncot szereztem be. Délután immár az új lánccal (kicsit hosszú volt, ugrott) tekertünk be Gyarmatra, majd Penyigén keresztül Túristvándiba, ahol megnéztük a vizimalmot, "majomhintáztunk" és fürödtünk az Öreg-Túrban. Szatmárcsekén a Kölcsey emlékszobát és a fejfás temetőt, Nagyarban pedig a Petőfi-fát néztük meg. A délután hátralevő részében napoztunk és fürödtünk Tivadarnál a Tiszában, ami elég hideg volt. Este paprikás krumplit készítettünk bográcsban. A késő esti órákat a tegnapihoz hasonlóan ismét Tivadarban töltöttük.
7. nap augusztus 9. (vasárnap)
Kisar ® - Fehérgyarmat - Mátészalka - Nyírbátor - Nyíradony - Debrecen - Vekeri-tó©
- Táv: 119,03 km
- Menetidő: 6 óra 55 perc
- Átlagsebesség: 17,21 km/h
- Max. seb.: 32,0 km/h
Reggel 1/2 9-kor indultunk. Utunkat enyhe DNY-i szél nehezítette, ennek ellenére jó ütemes tempóban haladtunk, s nem álltunk meg sehol. Délre Nyíradonyig értünk el, tehát itt ebédeltünk, majd mégegy nekirugaszkodással egy huzamban Debrecenig tekertünk. A Nagytemplomnak felmentünk a tornyába, majd a Kollégiumot és egy bevásárlóközpontot tekintettünk meg. Kifelé a városból vettünk egy 5 kg-os dinnyét, melyet Angel cipelt hosszú km-eken keresztül (szegény, pedig nem is szereti!). A Dorcas kempingben telepedtünk le. Fürödtünk, napoztunk a Vekeri-tónál. Dejós tészta és dinnye volt a vacsora.
8. nap augusztus 10. (hétfő)
Vekeri-tó ® - Hosszúpályi - Sáránd - Derecske - Berettyóújfalu - Furta - Komádi - Zsadány - Sarkad - Gyula ©
- Táv: 137,00 km
- Menetidő: 7 óra 19 perc
- Átlagsebesség: 18,72 km/h
- Max. seb.: 34,5 km/h
Reggel 8-kor indultunk. Az idő napos, de hideg szeles volt. Erős északi szél fújt, amely végig nagy-nagy segítségünkre volt a mai nap során. Hosszúpályiban bőségesen megreggeliztünk, majd nyomultunk tovább Derecskéig, ahol kiszedtek pár szemet Angel láncából. Komádiban ebédet vettünk és Naggyantéban ebédeltünk. A szél jóvoltából a délután nagy részét már a Gyula-városerdei Fekete-Kőrös szabadstrandon élvezhettük, mely egyszerűen király volt. Este városnézni mentünk Gyulára. Megnéztük a várat és a csónakázótavat és ettünk egy-egy somlói galuskát a Százéves Cukrászdában. Sötétedésre értünk vissza a Fekete-Kőrös partjára. Fürödtünk mégegyet a kellemes vízben, s a jó időre való tekintettel szabad ég alatt aludtunk közvetlenül a folyóparton. Hajnalban a tiszta idő miatt igen hideg volt, majdnem megfagytam.
9. nap augusztus 11. (kedd)
Gyula ® - Békéscsaba - Kondoros - Nagyszénás - Szentes - Csongrád ©
- Táv: 130,78 km
- Menetidő: 7 óra 48 perc
- Átlagsebesség: 16,78 km/h
- Max. seb.: 35,5 km/h
Gyulán reggeliztünk, majd enyhe DK-i széllel segítve Békéscsabára hajtottunk. Rövid városnézés után a 44-es úton hajtottunk tovább. A legunalmasabb szakasz volt ez, ugyanis 24 km hosszan egyetlen falu sem volt, csak hosszú egyenesek, melyek között a leghosszabb több mint 8 km volt. Gádoroson ebédeltünk (lekváros kenyér), majd átléptünk Csongrád megyébe. Szentesen csak átutaztunk, inkább Csongrádon néztünk körül. Király szállást találtunk a Tiszától nem messze a Kőrös-torokban egy GAMESZ táborban. Tokaj után ismét tejbedara volt a vacsi, de előtte még a Tiszán strandoltunk egyet, mely eléggé meg volt áradva, elvileg tilos volt bent fürödni. Este még betekertünk Csongrádra körülnézni. Átmentünk a pontonhídon is.
10. nap augusztus 12. (szerda)
Csongrád ® - Csanytelek - Baksa - Ópusztaszer- Mindszent -- Szentes - Csongrád ©
- Táv: 75,58 km
- Menetidő: 3óra 21 perc (holtidő nélkül)
- Max. seb.: 45,0 km/h (egyenes országúton)
A második "pihenőnapon" Ópusztaszerre látogattunk el. Odafelé szembeszéllel tekertünk. A történelmi emlékhely egyszerűen csodás volt. Főleg a Feszty-körkép tetszett. Kint a pusztában nagyon meleg volt.
Visszafelé átkeltünk komppal a Tiszán. Mindszenten lett meg a túra 1000. km-erje. Épphogy elértük a vonatot, mellyel Szentesig utaztunk. Itt ebédeltünk (du. 1/2 4-kor), majd Csongrádra hajtottunk (mint a zállat). A vacsi főtt kukorica(konzerv) volt, s naplementekor fürödtünk egyet a Tiszában (utolsót). Itt Csongrádon enyhén szólva sok volt a szúnyog. Ezt az esti séta alkalmával (is) tapasztalhattuk. Időben tértünk nyugovóra.
11. nap augusztus 13. (csütörtök)
Csongrád ® - Kiskunfélegyháza - Bugac - Orgovány - Izsák - Fülöpszállás - Solt - Dunaföldvár ©
- Táv: 131,37 km
- Menetidő: 9 óra 20 perc
- Átlagsebesség: 14,07 km/h
- Max. seb.: 30,0 km/h
Enyhe szembeszél nehezítette utolsó "nehéz" napunkat. Bugacpusztáig csak frissítés céljából álltunk meg. A Nemzeti Parkba vezető homokos út kerékpárral csak nagyon nehezen járható, ezért párszáz méter küszködés után gyalog indultunk a puszta megtekintésére. Gyorsan elintéztük, majd képeslapokat vettünk és már indultunk is tovább. Tudniillik igen nagy hőség volt. Orgovány előtt sikerült kifognunk egy lassú traktort, s így sok energiát spóroltunk meg. A faluban ebédeltünk egy parkban. Eztán Izsák következett, majd ismét egy unalmas szakasz Soltig a forgalmas 52. sz. főútvonalon. Útközben a Kiskunsági Főcsatornában is megcsobbantunk. Solt után átkeltünk mindkét Duna-hídon (ti. itt sziget van), s a köves dunai strandra mentünk. A part feletti löszfalról jó kilátás nyílt a Dunára. Igazi tábori vacsoránk volt: nyárson sütött szalonna, rántotta (bográcsban), sült hagyma, tea. Este rövid városnézésre indultunk, s a várat is megnéztük. Elég későn kb. 11-kor szabad ég alatt tértünk nyugovóra a Duna-parton.
12. nap augusztus 14. (péntek)
Dunaföldvár ® - Cece - Simontornya - Ozora - Felsőnyék - Balatonszabadi - Siófok ©
- Táv: 124,62 km
- Menetidő: 7 óra 44 perc
- Átlagsebesség: 16,11 km/h
- Max. seb.: 43,5 km/h
Reggel 8.40-kor reggeli után indultunk. Az Alfölddel ellentétben itt már dombokkal is találkoztunk, na meg jó "kis" szembeszéllel. Ennek ellenére szokásunk szerint nem nagyon pihentünk. Ozora és Felsőnyék között a javított földút helyett - amire számítottunk - egy igazi poros, süppedős, döcögős mezei úton kellett majdnem 9 km-t tekerni. Már alig vártuk, hogy vége legyen. Itt a környéken dél körül minden bolt bezárt, így még ebédelni sem tudtunk. Balatonszaba-diban találtunk először nyitva egyet, s kissé pótoltuk elhasznált energiáinkat. Ezután Siófok következett. Első dolgunk a szállás rendezése volt. Az Aranypart Kempingben telepedtünk le, amely a magyaroknak adott 20% kedvezmény ellenére is irtó drága volt (2032 Ft/2fő). Hiába, most van a szezon. A sátorverés után újból nyeregbe pattantunk, most már cuccok nélkül és elmentünk a közeli boltba, majd megebédeltünk. Eztán egyenesen bekerekeztünk Siófok belsejébe kicsit körülnézni. Majd visszatértünk szállásunkhoz, strandoltunk egyet a kemping strandján. Jó nagy hullámok voltak. Este hatkor ismét bekerekeztünk Siófok "belsejébe", s a mólón vacsoráztunk, majd a Beach House-ba mentünk egy kólára, amit az út közben összegyűjtött napocskás kupakokért "ingyen" ittunk meg. Még sokat bolyongtunk az üdülőközpontban, átmentünk az Ezüst-partra is. Este sötétedés után érkeztünk vissza kempingünkbe. Éjszakai fürdés következett, majd pedig a kempingben táborozó csoport hangulatos dobzenéjét hallgattuk. Este 11 körül aludtunk el.
13. nap augusztus 15. (szombat)
Siófok ® - Szántód-rév - Balatonboglár - Fonyód - Balatonberény - Keszthely - Vonyarcvashegy
- Táv: 108,11 km
- Menetidő: 6 óra 41 perc
- Átlagsebesség: 16,18 km/h
- Max. seb.: 41,0 km/h
Délelőtt 9-kor keltünk, Siófokon a mólón reggeliztünk, majd útnak indultunk. Elsőként arra lettem figyelmes, hogy a "Balatoni bringakörút" ki van táblázva. Szántód-rév volt az első megálló. Gyönyörködtünk egy kicsit a Balatonban és a Tihanyi-félszigetben. Balatonboglárig jutottunk el délig, s így a kikötőben kajáltunk, majd röviddel utána a balatonkerülő biciklitúrákról ismert szabadstrandon álltunk meg. Fürdés után Fonyódig tekertünk az üdülőházak rengetegében, főként a bicikliutakon sétáló (főként német) gyalogosforgalom nehezítette utunkat. Fonyódon kisétáltunk a mólóra, gyönyörködtünk a kilátásban, s újra elindultunk. Meg se álltunk Keszthelyig. Kicsit sétáltunk a sétálóutcán, Angel pedig megvette a vacsorának valót. Vonyarcvashegyen a házunkba való bejutás jelentett egy kis gondot, de nagy nehezen megtaláltuk az elrejtett kulcsot. Du. 4- kb. 6-ig élveztük ismét a Balaton örömeit immár a vonyarci strandon, majd felmentünk, s elmentem misére Keszthelyre, Angel pedig palacsintát sütött. Este 8-kor vacsiztunk a kissé olajosan sült palacsintából, és a sült krumpliból. Bőséges kaja volt. Este 11-ig néztük a TV-t, majd elaludtunk.
14. nap augusztus 16. (vasárnap)
Vonyarcvashegy ® - Keszhely - Hévíz - Zalaszentgrót - Türje - Szajki-tavak - Kám - Rum - Vasszécseny - Szombathely ©
- Táv: 131,59 km
- Menetidő: 6 óra 53 perc
- Átlagsebesség: 19,08 km/h
- Max. seb.: 52,0 km/h (Hévíz)
De. 1/2 11-kor indultunk. Enyhe DK-i szél segítette utunkat. Gyenesdiáson vettünk egy kis kaját, majd Kesztely és Hévíz érintésével Felsőpáhok felé tekertünk. Megállás és gond nélkül gyűrtük le a "kötelező" emelkedőket. Zalaszentlászló után aztán a borult ég esőt hozott, azonban esőkabátjainkra a túra során is csak rövid ideig volt szükség. Türje után kissé elkeveredtünk, de aztán megtaláltuk a nyugodt utat a Szajki-tavak felé. A tóban 100 Ft-os belépő miatt nem fürödtünk, csak kajálunk egyet a mellette lévő parkerdőben. Eztán ismét nyeregbe pattantunk, s Rumig hajtottunk egyfolytában, ahol fürödtünk egyet a Rábában. A fürdés után fokozatosan kezdetét vette az "ünneplés". Először is Vasszécsenyben ettünk egy fagyit, majd Szombathelyre beérve a város határát jelző táblánál fényképeztettük le magunkat egy alkalmi "bicajos" fotossal. Szombathelyen aztán meglátogattuk a Pietro Pizzériát és a Mészáros Cukrászdát, majd elkísértem Angelt a gencsi templomig, s pár kisebb kör után Szombathelyen végleg hazatéretem.